17 مهر 1403 - 18:32

درآمد ۱۳ میلیارد دلاری ایران از صادرات منهای نفت

درآمد ۱۳ میلیارد دلاری ایران از صادرات منهای نفت
بهار امسال در بین ۴ گروه کالای صادرات غیرنفتی بیشترین رشد صادرات مربوط به گروه کالا‌های کشاورزی بوده است.
کد خبر : ۱۶۷۴۱۳

به گزارش ایبنا؛ جمع صادرات غیرنفتی ایران در سه ماهه اول امسال به لحاظ ارزشی معادل ۱۳ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۳۷ میلیون و ۸۳۸ هزار تن بوده که در مقایسه با سال گذشته صادرات به لحاظ ارزشی ۷.۶ درصد و به لحاظ وزنی ۵.۶ درصد افزایش داشته است. در ۳ ماهه ابتدای سال گذشته ۳۵ میلیون و ۸۲۳ هزار تن کالا صادر شده که ارزش صادرات سه ماهه اول سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار بود.

 

جدول صادرات محصولات غیرنفتی در فصل بهار به تفکیک گرو‌های کالایی

 

درآمد ۱۳ میلیارد دلاری ایران از صادرات منهای نفت


کالا‌های صادراتی غیرنفتی شامل محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و کشاورزی بوده است. در سه ماهه اول سال جاری ۱۸ میلیون و ۱۷۶ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار محصولات پتروشیمی و پایه نفتی صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته صادرات این محصولات به لحاظ ارزشی و وزنی ۹ درصد افزایش داشته است. ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و پایه نفتی در سه ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۶ میلیارد و ۶۴۷ هزار تن بود. صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی در ۳ ماهه اول امسال به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۸ هزار دلار بود که با توجه به صادرات ۳ میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلاری این محصولات در سال گذشته صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۱۰ درصد و به لحاظ وزنی یک درصد کاهش داشته است. صادرات در بخش صنعت در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد و به لحاظ وزنی ۹ درصد افزایش داشته است.

 

سهم ارزشی بخش‌های عمده کالایی از صادرات طی سه ماهه ۱۴۰۳

 

درآمد ۱۳ میلیارد دلاری ایران از صادرات منهای نفت

 

در بهار سال جاری صادرات بخش صنعت به لحاظ وزنی یک میلیون و ۷۹۷ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۹۱۶ میلیون تن بود. در بهار سال گذشته ارزش صادرات محصولات بخش معدن یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون و وزن آن نیز یک میلیون و ۶۴۲ هزار تن بود. صادرات محصولات کشاورزی نیز در ۳ ماهه ابتدای ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۴ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد رشد داشته است.

 

درآمد ۱۳ میلیارد دلاری ایران از صادرات منهای نفت

 

مقایسه ارزشی صادرات به تفکیک بخش‌های عمده طی سه ماهه سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲

 

 

 

منبع: فارس

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر